Vit kladdkaka!

2010-08-03 @ 06:44:44
Var ett trevligt kalas igår. Underbart att HIF vann också :)
Åt verkligen världens godaste efterrätt igår, det är sant. Den är så god att jag måste dela med mig av receptet

Vit kladdkaka!

Ingredienser

16 bitar

250 g vit choklad
200 g smör
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 msk konjak
2 dl vetemjöl

Glasyr:
150 g vit choklad
1/2 dl Köket vispgrädde

florsocker

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen.
Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker. Servera med grädde!


Kommentarer
Postat av: M I M I

men gud vad gott! måste prova göra det där nångång :O

2010-08-04 @ 14:33:31     URL: http://mmmimi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0