Matmatmat!

2010-08-11 @ 20:37:15
Idag när jag kom hem från jobb gjorde jag Pasta Alfredo till mig och Fiffe. Gick fortare än jag trodde så helt plötsligt låg jag före i mitt tidsschema, en hel kvart! Ja då kan man ju inte bara ta det lugnt i 15 min utan något måste man sysselsätta sig med. Fick då för mig att göra världens snabbaste kakor, DRÖMMAR :) Oftast har man det mesta av det receptet hemma. I mitt fall hade jag sån tur att allt fanns i kylen och skafferiet.
Blev en riktigt smaskig middag med god efterrätt. Nu har jag en massa överskottsenergi i kroppen, dags att börja städa! :)

Här får ni mina recept btw ;)

Pasta Alfredo (4 per.)

3 dl grädde
3 msk finhackad persilja
500 g fettuccine
90 g smör
150 g riven parmesanost
2 pkt bacon

 Tillagning

1. Koka pastan.. Låt rinna av väl och häll tillbaka i kastrullen. Stek baconen.
2. Medan pastan kokar: smält smöret i en kastrull på svag värme. Tillsätt parmesanost och grädde och ge det hela ett uppkok under omrörning. Sänk värmen och låt såsen sjuda under omrörning tills den tjocknat något. Tillsätt persilja och bacon, rör om  tills allt är blandat.
3. Häll såsen över pastan och blanda så att pastan är väl täckt.

Drömmar  

ca 50 st

100 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl rumsvarm rapsolja
1 tsk hjorthornsalt
4 d vetemjöl

Gör så här

Sätt ugnen på 150˚C. Vispa smör, socker och vaniljsocker tills det blir vitt och poröst. 
Tillsätt oljan och sikta ner vetemjöl och hjorthornsalt. Blanda snabbt samman till en smidig deg. 
Dela degen i 4 bitar, rulla ut till fingertjocka längder och dela varje längd i 12 bitar. Rulla varje bit till en lite boll och lägg på plåt med bakplåtspapper, lägg inte kakorna för tätt, de flyter ut lite i ugnen. Grädda drömmarna mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt kakorna svalna på plåten, annars går de lätt sönder.


Visst blev de fina?! :) HELNÖJD!!!! :D


Kommentarer
Postat av: emma

haha, javissst! ;DD

2010-08-11 @ 21:53:53     URL: http://empiish.blogg.se/
Postat av: NwY

ååh vad skoj :P ja slappar :p

2010-08-11 @ 22:14:41     URL: http://nothingwithoutyou.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0